I MAY NOT BE A PERFECT ONE, I MAY NOT BE GOOD ONE BUT I ALWAYS TRYING TO A BETTER ONE :)

Thursday, February 2, 2012

#18




 
 
DON'T FEEL ASHAMED WHEN GIVING LITTLE FOR CHARITY. THAT IS BECAUSE THERE IS ALWAYS GOODNESS IN GIVING NO MATTER HOW LITTLE :)
"ali bin abi talib karamallahu wajhah"
 
 
  • Barang yang elok dan baik
  • Hasil yang halal 
  • Memberi sedekah barang yang disayangi
  • Sedekah dengan niat yang ikhlas
  • Sedekah yang tidak dihebahkan
  • Sedekah untuk menyucikan diri dan harta
  • Sedekah mampu memadam dosa
  • Sedekah mampu menghindar dari kematian Suul Khatimah
  • Sedekah mampu menghindarkan bala
  • Sedekah mampu menyucikan jiwa
  • Sedekah mampu memanjangkan umur

 Err , kadang kadang kita malu nak bagi sedekah kat orangkan? Tapi takpe, kau bagi RM1.00 tu pun kira bermakna bagi orang tu. Mungkin ada yang kita fikir, ada pengemis yang menipu, tapi kalau niat hati kita nak bersedekah, Insya-Allah ada ganjarannya. Tapi dengan syarat hati kita Lillahi Taala. Bukan nak menunjuk-nunjuk atau riak. Yes, mungkin kita ni masih takde duit nak sedekah kat rumah anak anak yatim atau rumah rumah kebajikan, tapi apa salahnya kita hulur singgit, dua ringgit kan. Bayangkanlah kalau satu hari nanti, kita kat tempat dorang? Percayalah satu hari nanti bila kita susah, orang lain pulak akan tolong kita, InsyaAllah :)

TAPI INGAT, SENYUM PUN SEDEKAHKAN? ^_______^
  
PEACE^^

2 comments:

baashah;D said...

and smiling to others is also a sedekah and bagi impak yang baik kepada orang lain :)

Tyra Waren Zulkepli said...

yeahh, bila kita senyum orang lain pun sejuk hati. and and, dengan senyum kita boleh dapat kawan baru. and and dapat pahala and and kita tak dilabelkan sombong and and itu je la. hehehe