I MAY NOT BE A PERFECT ONE, I MAY NOT BE GOOD ONE BUT I ALWAYS TRYING TO A BETTER ONE :)

Monday, February 13, 2012

#26 AJAL DITANGAN-NYA




Nak tau? Nak tau?
Ni aku nak citee pasal junior sekolah rendah aku nii.
Lelaki. Muda 2 tahun dari aku.
Means dia 16 tahun lah kan. Form four.
Errr takdelahh rapat tapi kenal muka lahh.
Sama sama sekolah rendah.
Malam tadi aku dikejutkan dengan berita yg dia accident.
Yelahh mak dia tu kawan mak aku then sekampung pulakkan.
Innalillahiwainnailaihirajiun. 
Aku dapat berita lagi yg dia dah pergi mengadap Ilahi dalam usia yg muda.
Dia 'pergi' dengan membe dia sorang tu, lagi muda. 13 tahun baru.
Accident motor. Takde lesen. Mati katak. *mintak2 dijauhkan
Dengar cerita dia terbabas dekat selekoh. 
Kebetulan kat situ ada pasir. 
Tergelincir and mungkin takdir dah tentukan ada kereta langgar dorang.


Hmmm, moral of the story kat sini ialah AJAL akan menjemput kita tak kira bila bila masa.
Tak kira lah kita tua? Muda? 
Kalau Allah dah tentukan kita meninggal dunia dalam usia yg muda, kita tak boleh buat apa. 
Itu semua qada' dan qadar.


SEKADAR PERINGATAN KEPADA DIRI SENDIRI AND SEMUA.
Jadi kita sebagai manusia yg dicipta Allah, kene sentiasa bersiap sedia untuk tunggu hari kita pulak.
Bila kita mati? Macam mana kita mati nanti?
Aku tak tahu. Kau tak tahu. Dia tak tahu. Mereka tak tahu. 
Dan sesiapa pun takkan tahu KECUALI Dia.


Memanglahh aku insaf dengar banyak cerita kematian yg banyak libatkan orang muda.
Yelahh sebab kitakan masih muda?
Sebab tulahh tiap kali lepas sembahyang, kita doakan umur kita panjang.
Moga kita mati dalam Islam. 
Dalam Iman. 
Dalam keadaan yg tak menyedihkan.


YA! Aku mengaku yg aku ni masih banyak yg kekurangan.
Masih banyak lagi perkara yg aku tak amalkan.
Tapi sekurang kurangnya kita sedar diri dan sentiasa cuba untuk ubah diri kita menjadi lebih baik

Dalam salah satu teka teki Imam Ghazali ada bertanya;
" Apakah yg paling dengan kita di dunia ini? "
: KEMATIAN

Ingatlah setiap yg bernyawa, pasti akan merasai mati.

Lahirnya insan disambut dengan AZAN, manakala pemergiannya diiringi dengan SOLAT.
Alangkah singkatnya hidup inijika waktunya diibaratkan seperti AZAN dan SOLAT.

BUAT RENUNGAN BERSAMA.


semoga arwah ditempatkan bersama orang orang yg soleh 
dan dicucuri rahmat-Nya
AL-FATIHAH

4 comments:

chisana hito said...

hye kawan!
yup. it's truely true dat we could die at anytime Allah want. the most genius person is the one who remember about afterlife. btw, nice post!and cute blog too.. :)

anim said...

jap,,soalan imam ghazali tu,,apakah yang pling dkat kan?? kau tertnggal dekat tu..

baashah;D said...

budak STJ ke?innalillah...

Atihrah Waren said...

JANNAH; semoga kita jadi yg lebih dari yg sebelumnya. btw, thankyou so much dear!

ANIM; apa lakkk, yg kematian tu mendenyaaa

BAASHA; taklaaa. bukan. budak sekolah rendah aku.